Het jaar op de academie vordert en de collectie nieuwe ‘March 2 Infinity’ kunst begint meer en meer vorm te krijgen.
De kunstserie ‘Mars 2 Oneindighed’ beschrijft onze wereld in een verre toekomst. Degenen die het zich konden veroorloven, verbeterden hun lichaam en geest en vluchtten eeuwen geleden naar de sterren. De nakomelingen van de achtergebleven arme zielen doorzoeken sindsdien de verlaten aarde op zoek naar lang vergeten technologie in een poging zelf goden te worden en hun lot tussen de sterren te vinden.
De oude profetieën spreken over enorme zwarte stenen in het landschap die de geheimen zouden moeten bevatten voor een leven in de wolken. Heilige verhalen die al eeuwenlang verteld worden door de genezers en priesters van deze nieuwe religies.
Groepen van beschadigde en gebroken lichamen zoeken sindsdien voor altijd het land af, op zoek naar hoop, tussen de verlaten en verwoeste overblijfselen van wat eens de menselijke samenleving was.
Het ‘verhaal’ is nog in ontwikkeling en ik zie veel potentie voor een verdere uitdieping.
Vanuit materiaaloogpunt probeer ik een mix te gebruiken van houtskooltekeningen en vaak dunne olie verf op gegessoed karton en dik papier. Technisch gezien zoek ik naar een expressieve toon met behoud van leesbaarheid. Ik experimenteer op kleinere borden, maar ook op grotere canvassen.
Ik kijk er naar uit om dit artistieke pad verder te onderzoeken.
Met vriendelijke groeten,
Steven
Academie Terugblik 2021-2022
Er is weeral een schooljaar voorbij aan mijn lokale kunstacademie te Sint-Niklaas (België).
Dit jaar heb ik me vooral gefocust op het werken aan mijn ‘March 2 Infinities - Landscapes’ kunstserie en begon ik ook de nieuwe ‘Transhumanists’ kunstserie te verkennen.
Nieuwe werken worden gemaakt met behulp van traditionele media zoals houtskool / olieverf of met puur digitale middelen. Combinaties van beide komen ook voor. Computer AI wordt soms gebruikt om nieuwe referentiematerialen te genereren op basis van bestaande eigen werken.
Het zijn beslist spannende tijden als kunstenaar om nieuwe creatieve paden te verkennen en te vinden.
March 2 Infinity - Landscapes
“De Mars naar Oneindigheid was vertrokken. Zal de Mensheid de juiste keuzes maken?”
Verhaal
Binnen deze kunstserie onderzoek ik de impact van technologie op de toekomst van de mensheid - die zichzelf bijna tot goden heeft gemaakt door extensies toe te passen op hun eigen lichaam en ziel.
De aarde wordt echter geteisterd door eeuwenlange uitbuiting en misbruik van technologie. De gelukkigen (rijken) vluchtten naar de sterren en verlieten deze dorre wereld eeuwen geleden. De ongelukkigen, die achterbleven, zwerven door het land op zoek naar enorme zwarte stenen die de informatie zouden moeten bevatten om de sterren te bereiken en de technologieën om hun vernielde lichamen te upgraden. Of dat is tenminste wat de profetieën beweren.
Eeuwen zijn sindsdien verstreken…
Vernielde lichamen die het land doorzoeken op zoek naar die vergeten kennis.
Hoopvol verlangen ze naar het eeuwige leven onder hun broeders & zusters in de sterren.
Techniek
Kale landschappen worden afgebeeld met traditionele olieverf vermengd met AI-gestuurde referentiegeneratie op basis van mijn eigen (traditionele) werken.
Een nieuw traditioneel werk wordt gecreëerd op basis van een AI-gegenereerde referentie op zwaar gegessoed papier of canvas met olieverf en houtskool.
Het nieuwe werk kan dan weer aan de AI worden aangeboden voor een nieuwe referentiegeneratie.
En zo wordt een eindeloze feedbacklus gecreëerd en voortgezet …
Ik heb de term (afkorting) ‘TRADQAN’ bedacht om dit soort werkvoortgang aan te duiden.
Toekomst
Ik heb verschillende nieuwe werken binnen deze serie gemaakt en ik ben van plan om nog meer te ontdekken.
Je kan de kunstreeks ontdekken op mijn Hedendaagse website. Diverse werken zijn al beschikbaar als NFT op OBJKT marketplace welke werkt op de ‘CleanNFT’ blockchain Tezos.
March 2 Infinity - Transhumanists
Verhaal
’Transhumanisme’ is een recente vorm van speculatieve filosofie die probeert om de door de natuur gestelde grenzen van het menselijke bestaan te doorbreken.. (WIKI)
Technologie die (mis)gebruikt wordt om iemands eigen menselijk lichaam te modificeren om de status van goden te bereiken.
Ongecontroleerde, wilde en gevaarlijke veranderingen aan jezelf, wijzigt dat ook je ziel?
Niemand weet het.
Resultaten gingen vaak waanzinnig mis. Er waren slechts een paar happy few die het doel van de eeuwigheid konden bereiken.
Technieken
Deze nieuwe kunstserie toont portretten van gemodificeerde mensen met behulp van een ruwe schildertechniek van olie vermengd met houtskool op zwaar gessoed papier.
Toekomst
Ik ben van plan een uitgebreide serie portretten te maken. Ik zou kunnen overwegen om deze series te lanceren als een nieuwe NFT-collectie.
Terugblik
Ik ben best tevreden met mijn vooruitgang en nieuwe creatieve paden.
Ik kijk zeker al uit naar een nieuw jaar om door te gaan met het verkennen van deze kunstreeksen.
Steven
Opendeurdagen Academie
Mijn lokale academie in Sint-Niklaas (België) houdt dit weekend haar ‘opendeurdag’. Mensen kunnen vrij alle klaslokalen bezoeken en kennis maken met de verschillende disciplines en kijken naar de kunst van de studenten.
Mijn traditionele op AI gebaseerde kunstwerken zijn ook te zien. Je vindt ze in het klaslokaal en in de gang.
Kom gerust eens langs om de academie te verkennen.
Ik neem deel aan de expositie ‘PARADE’ in de academie ‘Beeldende Kunsten’ van Sint-Niklaas.
Ik toon enkele van mijn nieuwe “tradqan” olieverfschilderijen uit mijn ‘March 2 Infinity’ kunstreeks.
De kunstreeks onderzoekt de impact van technologie op de mensheid en de zoektocht naar transhumanisme. De werken zelf zijn gemaakt met behulp van een proces waarbij mijn eigen traditionele olieverfschilderijen worden ingevoerd in een AI computer model die vervolgens nieuwe afbeeldingen genereert. Die nieuwe afbeeldingen worden vervolgens gebruikt als bron voor het maken van een nieuw traditioneel olieverfschilderij. En dan begint het proces opnieuw…
De studenten zullen ook werken tijdens de lesuren in de expositie ruimte. Kom gerust eens langs.
Meer informatie omtrent de expositie kan je terugvinden op de academie website.